Newsletter
Wesprzyj nas
Menu
Menu

Odporność- gorący temat każdej jesieni

Odporność- gorący temat każdej jesieni. Jak nie dać się zwariować. Same konkrety.👍

Aż 70 – 80% układu odpornościowego człowieka znajduje się w przewodzie pokarmowym – w jelitach, a jako, że raptem wszyscy cierpimy na „przeciekające jelito”, laktoza i gluten zjadają nasze dobre bakterie, a mikrobiom to takie modne słowo- rzucamy się na suplementy i jakieś dziwne diety. Co dostajemy w zamian- jeszcze bardziej rozchwiany organizm i jeszcze słabszą odporność.
🥗Czas zacząć normalnie się odżywiać i w ten sposób wzmocnić organizm. Od czego zaczynamy? Oczywiście od.. śniadania.

Ten posiłek zwiększa liczbę komórek odpornościowych we krwi i pobudza układ immunologiczny. Dzięki temu ryzyko infekcji jest niższe. Można zjeść np. owsiankę z pestkami dyni. Są bogate w argininę, aminokwas, który wzmacnia odporność.

Posiłki przede wszystkim powinny być bogate w warzywa (zwłaszcza zielone- to sezon na jarmuż), które są najlepszym źródłem antyoksydantów. Nie oszukujmy się, jadacie ich bardzo mało, liść sałaty do kanapki to nie porcja warzyw.
🔶 W Twoim menu powinny się znaleźć również czerwone owoce (ciekawe jakie znacie?). Skórka o tej barwie bogata jest w zwiększającą odporność kwercetynę.
🔶 Migdały natomiast wpływają na produkcję białych krwinek odpowiedzialnych za zwalczanie wirusów, dodaj je do porannej owsianki lub na przekąskę, a do tego wypij zieloną herbatę bogatą w przeciwzapalne flawonoidy.
🔶 Czosnek- naprawdę warto dodawać go do potraw (najlepiej świeży). Podczas jego krojenia lub miażdżenia uwalnia się bakteriobójcza allicyna (duszony lub smażony traci część swoich właściwości).
🔶 Miód, oczywiście tak, małe ilości bo to też cukier. Tylko jeżeli dodasz go do gorącej herbaty lub mleka, pamiętaj, że z miód stanie się tylko jałowym cukrem w Twoim posiłku.
🔶 Ryby morskie, które są źródłem witaminy D. Wykazano, iż niedobór tej witaminy jest główną przyczyną jesiennego wzrostu zachorowań. Dodatkowo zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega-3 (zawierają je m.in. morskie ryby, orzechy włoskie, soja, siemię lniane) mają działanie przeciwzapalnie i zwiększają odporność.
🔶 Dodatkowo kefir, jogurt czy mleko acidofilne zawierają bakterie probiotyczne. Probiotyki znajdziemy również w kiszonkach. To w końcu sezon na nie. Pamiętaj tylko- kiszonki nie kwaszonki.
🔶A może superfoods zamiast suplementów, których wchłanianie i cena pozostawiają wiele do życzenia? Aby zwiększyć odporność postaw na sok z czarnego bzu, imbir, kurkumę, camu camu, jagody goi czy surowe kakao.

Dopadło Cię przeziębienie? Nie należy pocieszać się słodkim. Cukier sprzyja bowiem zakażeniom grzybiczym i bakteryjnym, zwiększa stan zapalny. Więc co z tego, że najesz się kiszonek, wypijesz mleko z czosnkiem, ale jeżeli całościowo nie zajmiesz się swoją dietą to sorry- nic z Twojej odporności.

Ps. Pamiętajcie o dzisiejszym live o 20.00

Doktor Hania Stolińska-Fiedorowicz Dietetyk

#kobietybezdiety #siostrzeństwo #jesień #dietetyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *