Newsletter
Wesprzyj nas
Menu
Menu

Błędne koło odchudzania

Błędne koło to nieustające popełnianie tego samego błędu, czyli używanie tej samej strategii w myśleniu i zachowaniu w próbie poradzenia sobie z nim czyli np. żeby schudnąć przechodzę na restrykcyjną dietę, która działa tylko wtedy kiedy ją stosuje.

Głód powoduje rozdrażnienie, napięcie psychiczne i obsesyjne myśli o jedzeniu. Kiedy napięcie psychofizyczne sięga zenitu, następuje akt niekontrolowanego jedzenia. Przez chwilę czujesz ulgę, przyjemność, satysfakcję, po czym zaczynają wracać jak bumerang natrętne myśli, obniżony nastrój, samo obwinianie typu „Znowu mi się nie udało, Jestem beznadziejna, Znowu uległam”.

Sytuacja pogarsza się, kiedy wskazówka na wadze pokazuje dodatkowe kilogramy. Wtedy często pojawia się postanowienie, aby coś ze sobą zrobić i odpokutować nadmiar kalorii. Pojawia się wówczas myśl, że najlepszym sposobem by szybko zrzucić zbędny balast, będzie kolejna dieta. Oczywiście chodzi tu również o kontrolę własnego ciała oraz udowodnienie sobie że potrafię, że mam dość silną wolę. Niestety, najczęściej efekt jest dokładnie odwrotny.

I koło się zamyka.

W ten sposób toczysz nieustanną, heroiczną walkę ze sobą przez kilka, a nawet kilkanaście lat, sprawiając wrażenie jakby zupełnie nie zależało Ci na własnym wyglądzie.

Po czym poznać, że tkwimy w błędnym kole?
– Często niezadowolenie ze swojego życia
– Ciągłe napięcie
– Osłabiona koncentracja uwagi,
– Skupienie się na sobie
– Paniczny lęk
– Różnego rodzaju bóle
– Bezsenność
– Poczucie, że stoję w miejscu
– Zaczynanie tej samej czynności od nowa
– Poczucie porażki
– Poczucie dużego wysiłku
– Brak motywacji

Im dłużej w sposób niewłaściwy usiłujemy coś pokonać, tym gorzej sobie radzimy. Sieć neuronalna w twoim mózgu jest już solidnie utworzona. Dlatego też często zostawiamy, z boku stare błędne koło, a w umyśle wytwarzamy sobie alternatywne i zdrowe koło.
Pomaga nam w tym uważność i sposób, w jaki nią kierujemy.

W tej sytuacji :
☝️Po pierwsze
Rozpoznaj emocje w ciągu dnia, nazywaj je, jeśli możliwe wyrażaj, nie kumuluj stresu aby potem go zajadać
☝️Po drugie
Przygotuj sobie alternatywę „coś zamiast jedzenia” co rozładuje moje napięcie z całego dnia, na wypadek gdyby nadal było
☝️Po trzecie
Przekieruj uwagę na coś innego niż jedzenie
☝️Po czwarte
Jeśli nie uda ci się mimo wszystko, spróbuj zatrzymać się na chwilę i podjąć decyzję że KONIEC – Mogę jeść więcej, ale wybieram coś innego.
☝️Po piąte
Myśli typu „znowu mi się nie udało, jestem beznadziejna” budują przekonania o swojej nieudolności i zmniejszają szanse na wyjście z błędnego koła. Następnym razem pomyśl..
Co to znaczy „znowu”? Co to znaczy „udało się”?
ZROBIŁAM TYLE ILE POTRAFIŁAM!

 

Ela Lange

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *